V tomto díle,se spolu se Záhadami-světa,ocitneme
v kdysi tajuplném a i dnes neklidném Libanonu. Dozvíme se o historii
chrámového komplexu Baalbek. Dále něco o tom jak Římané stavěli a co
dokázali. Nakonec zjistíme i něco zajímavého o Egyptských obeliscích a
megalomanství ruské carevny Kateřiny II. , která vlastně ani cerevnou být
neměla.V závěru,pak odhalíme,jak by bylo možné přesouvat veliké ale opravdu
kolosální kameny. Na úplném konci, je nejnovější Archeologický výzkum-jak
přepravovli megality.Je to obsahlé, tak tedy jdeme na to:
Magality ve zdi Jupiterova chrámu.Jsou opravdu impozantní!(Všimněte
si dvou lidiček v průrvě nad trilitonem. )
BAALBEK / HELIOPOLIS-Libanon
(Libanon)Baalbek, Balbek je městečko nacházející se ve východním Libanonu, v
údolí Bikáa mezi pohořím Libanon a Antilibanon. Leží ve výšce 1170 m n. m. a
je proslulé svými chrámy pocházejícími z 1. až 3. století n. l. , postavenými
Římany.V celém komplexu se nachází pozůstatky více než tří chrámů. Hlavní
znich jsou:Jupiterův chrám, Bakchův chrám(nejvíc zachovalý) a menší
oválný(hexagonální)Venušin chrám.(pozn.:Názvy chrámů jsou odvozeny z Římských
božstev, později. Skutečný kult zasvěcení chrámů není znám. Název Baalbeku ve
starověku byl Heliopilis-Sluneční město. )
Bakchův chrám-Všimněte si malého človíčka mezi třetím a čtvrtým sloupem z
prava!
Tyto obrovské zdi byly zhotoveny z ohromných kamenných bloků. Jihovýchodní
stěna plošiny, na které stojí Jupiterův chrám, je sestavena z devíti řad
kamenných bloků, z nichž každý váží více než 300 tun. Do stěny na
severozápadní straně byly usazeny tři kvádry, které patří k největším
opracovaným kamenným blokům na světě, nazývané Triliton nebo také Div tří kamenů.
Bloky trilitonu
Tyto bloky jsou 29 m dlouhé, 4 m vysoké a 3,6 m široké. Váha každého z těchto
tří kamenů je od 700 do 830 tun, přičemž kameny Triliton jsou tak přesně
opracoványny a posazeny jeden na druhý, že se mezi ně nadá prostrčit ani
šroubovák. Kromě trilithonu ve zdi chámu,je v lomu 1.km od chrámu ještě čtvrtý
kámen, větší kámen, který byl také opracován. Pojmenovaný jako Kámen těhotné
ženy, váží cca 1000 tun, to je jako max. vzletová hmotnost tří Boeingů
747-100.U tohoto monobloku se zřejmě vyskytl problém.Buď na něm byla nalezena
nejaká kvalitativní vada(prasklina?) a nebo byla manipulace s ním již na
hranici možného a kámen byl ponechán na místě opracování,zůstal zmrazen v čase
na svém místě.
Viz.anglická verze wikipedie: Zpracováno dle:en.wikipedia.org/
wiki/Stone_of_the_Pregnant_Woman
Kámen těhotné ženy v lomu v Baalbeku-cca 1km. od chrámu. Má
rozměry:
- délka -19,5–20,5 m
- :šířka-4, 34–4, 56 m
-
:Výška 4,5 m
Hustota vápence:2000-2900 kg/m3(Mimochodem to je
podobné jako hustota betonu)To známená,že jednoduchým výpočtem vzorečku-
a x b x c x hmotnost, ze školy zjistíme:4, 5x4, 5x20x2450(průměr) =992 250
kg. tak že asi cca +/- 1000 tun.
VYSVĚTLENÍ OTÁZEK???
Tady je vysvětlení kdo,proč a jak,známé. Přes
to víme,že mnozí stále nevěří,že Baalbecký chrámový komplex postavili Římané,
i když jsou na to dost přesvěčivé důkazy. Podíváme li se na to trochu
sofistikovaně a ne jen přímočaře, ohromeni mohutností, velikostí a dokonalostí
tohoto díla, zbůsobem-nevím jak to mohli předkové dokázat-tak to určite
postavili mimozamštané,dozvíme se víc.Zdi pod chrámovým komplexem, nazývaným
Heliopolis, byly podle některých názorů postaveny dávno před tím, než do
Baalbeku přišli Římané. Dokonce někteří pseudobadatelé(Erich von Däniken,
rozcuchaný Řek Giorgio Tsoukalos nebo,Skot Graham Hancoock)tvrdí, že základy
sloužily jako přistávací plošina pro kosmické lodě mimozemšťanů. Dále jsou
názory, že obrovské kvádry stavěli obři, nebo že jejich stavitelem je Šalamoun
který ovládal džiny. To ale podle našich zjištění,neodpovídá poznatkům, které
lze zjistit o samotném chrámu v Baalbéku. Nejen samotná terasa pod Heliopolí
je opředena superlativy ale i samotné chrámy na Heliopoli jsou megalomanské,
je to největší, co veliký Řím kdy postavil. Tak například na Velkém dvoře,
(který se nachází mezi chrámy) na jehož obvodu byly postaveny arkády s
klenutými oblouky a kryté střechou, která byla podepřena 84 sloupy. Tyto
sloupy byly dalším římským stavebním zázrakem, protože na rozdíl od běžných
starověkých sloupů, které jsou sestaveny z několika kratších kusů stavěných na
sebe, byly opracovány z jednoho kusu červené žuly, která byla vytěžena v lomu
v Egyptském Asuánu.I jejich přeprava do Baalbeku byla velkolepým činem hodným
úžasu. Po jejich opracování v Asuánu byly sloupy dopraveny po Nilu k moři. Z
Egypta byly loděmi převezeny na Libanonské pobřeží a odtud pak vytaženy do hor,na
plošinu Baalbeku.Nevím jak vy,ale já si myslím že i tento čin, prokazatelně
Římský je megalomanský.Musíme žasnout nad tím,co Římané ve své době dokázali.
Zdroj: Bakalářská práce Chrámový komplex v Baalbeku Tomáš Laňka :
KDO:
S největší pravděpodobností Římané.Je samozřejmě možné,že to byly
ještě starší vyspělé civilizace jako Egyptská, která oblast ovládala nejdelší
dobu (s přestávkami po celé období druhé poloviny 2. tisíciletí př. n. l. ),
a měla s přepravou hmotných břemen,jako-kvádry,sochy a obelisky zkušenosti.
Po jejich stavbách ale v Baalbeku nejsou žádné relevantní památky. Před dobou
římskou nejsou také známy žádné známky(ať už písemné, nebo věcné jako třeba
mince, nápisy a jiné důkazy)o nějakých megastavbách,což je u Egypta, který se
svými stavbami rád chlubil, dost netypické. Tyto známky nejsou ani o jiných
říších které se před dobou římskou na území Báálbeku nacházely. Nemohu
nezmínit dobu Helénskou od. r. 198 př. n. l. , kdy bylo území Baalbeku pod
nadvládou Sekulovců.Řekové by sice byly k podobným stavbám také povolání, a
opravdu se stavbou menšího podia začali. Bohužel však byli přerušeni kvůli
invazi římského generála Pompeia, který roku 64 př. n. l. obsadil území
Fénicie a Baalbeku. Často slyšíme,že lidé v té době neměli vědomosti, znalosti
a prostředky, jak s takovými břemeny zacházet. Hlavně vypracovat ze skály a
pohybovat s nimi.Dokonce někteří lidé nevěří,že ani dnes s veškerou technikou
by nikdo nedokázal s těmito kamenými bloky pohnout, natož je přepravit na
delší vzdálenost.
Podíváme li se na to technicky, pomocí fyziky-zjistíme,
že síla potřebná k posunu takového břemene nemusí být gigantická.Pokud použijeme
samozřejmě fyziku a mechaniku a snížíme smykové tření.Viz v dalším textu,dole.
JAK
Neznalost současných možností technologií, jen podtrhuje neznalost možností
ve starověku.Je pravdou,že i dnes s naší moderní technikou,by transport 1000
tunového kvádru z lomu, po nezpevněné cestě 1. km. na staveniště chrámu a
jeho přesné usazení, bylo náročnou logistickou akcí, jak časově tak nutností
přesného plánování.I dnes stejně jako ve starověku, by to znamenalo nemalé
finanční i materiální zdroje. S jednou odlišností:A to je potřěbný počet
lidí k zmíněné akci.Zatím co ve starověku by bylo potřeba stovky až tisíce
pracovníků v dnešní době by se jednalo o desítky maximálně stovku pracovníků.
Příklad dnešní technologie:

LIEBHER LTM 11200-9. 1
Nejsilnější teleskopický
jeřáb na světě na devítinápravovém podvozku se zároveň chlubí nejdelším
výložníkem. Je složen z osmi částí a měří 18,3 metru. Když se ale naplno
roztáhne, naměříte mezi jeho konci metrů celou stovku! Stroj na podvozku s
osmi řiditelnými nápravami má největší nosnost 1200 tun, tehdy se ale rameno
může vyklonit o pouhých 2,5 m. Naviják pohání 240 kilowattový turbodieselový
šestiválec, celý 96-tunový jeřáb pak osmiválec o 500 kilowattech. Nejvyšší
rychlost činí 75 km/h. Pro obě jednotky si liebher veze 900 litrů nafty.
Lze samozřejmě použít i dva jeřáby o nosnosti 600 t.(4.o 300t.) a podobně. Nebo
jiné dostupné technologie. Jako například soustavu hydraulických zvedáků:Při
hmotnosti 1000 tun, potřebujeme - 50x 20. tunových zvedáků a nebo 30x
34.tunových zvádáků, popřípadě 40x 25. tunových zvedáků. Při rozměru spodní
plochy bloku- cca.20x4,5 m. , nám vychází: 20x4, 5=90/40=2,25 m čtverečních
plochy na jeden zvedák. U 50.t.zvedáků je to:90/50=1,8 m. čtverečních na jeden
zvedák.

MANITOWOC 31000
Typ: Manitowoc 31000
Nosnost jeřábu: 2 300 t
Výrobce: Manitowoc Cranes, Manitowoc, Wisconsin, USA
Výložník: až 138 m
Nástavec výložníku: až 114 m
Motor podvozku: 2x Cummins QSX15, 447 kW
Pohon: 2x 447 kW
Max. rychlost: 0,6 km/h
Nosnost 2300 tun na hlavním výložníku
Nosnost 1400 tun na pevném nástavci
Nosnost 1000 tun na klopném nástavci
Patentovaná protiváha se systémem posouvání pro zvýšení klopného momentu dle
aktuálního zatíženíPřekvapivě nízké plošné zatížení od pásů podvozku (minimlní
bez zatížení 80psi, maximální s kritickým zatížením 202 psi)
„Pick&Carry“ – možnost převážení břemene na háku za pohybu jeřábu
Rychlospoje FACT® v celé konstrukci jeřábu
Výložník č. 90, příhradový, skládaný, s délkou až 110,0 m*
Výložník č. 90-91, příhradový, skládaný, s délkou až 148,0 m*
Klopný nástavec č.91, příhradový, skládaný, dlouhý až 114,0 m*
Pevný nástavec č.91, příhradový, skládaný, dlouhý až 42,0 m*
Maximální systémový dosah háku 205 m
Tah v jednom průřezu lana až 50 000 kg
Celková protiváha až 964 t*
Moderní klimatizovaná kabina jeřábníka s kompletním ovládáním pojezdu i jeřábu.
2x dieselový motor Cummins QSX15, 447 kW
CraneSTAR, online sledování stavu a polohy jeřábu
Velmi jednoduchý přístup ke všem místům vyžadujícím údržbu
Speciálně navržené moduly celého jeřábu pro jednoduché převážení pro použití
kdekoliv na světě.
Následně by potom byl použit speciální kolový podvalník s
nezávisle řidetelnými a hydrailicky odpruženýmy koly. (Nebo jejich soustava. )
((SPMT))
Modulový dopravník Goldhofer
PST-SL6
Self-propelled modular transporter: Viz.anglická verze wikipedie:
Společnost ALE prováděla v roce 2017 záchrannou operaci potopeného trajektu
MV Sewol ve Východočínském moři a tak využila SPMT(Self propelled Modular
Trailer) v celkové délce 600 nápravových os a hmotnosti nákladu 17 000 t, čímž
porazila dva světové rekordy.
Tak že,přeprava-1000 tun bloku o rozměrech cca 4, 5x4, 5x20 metrů, je v
možnostech naší dnešní technologie a není to zas až tak mimořádný výkon!
Teď každého napadne:No jo,dnes máme technologie ale co tenkrát Římané, ty měli
jen ruce a hrubou sílu mužů. Jak by mohli něco takového zvládnout?(1000 tun na
1. km) Tak to není pravdivé. Římané byli na špičce tehdejšího technologického
vývoje.Jednak okoukali nebo chcete-li,převzali mnoho znalostí z obsazených zemí
ale i sami měli učence, vědce a specialisty pro různá zaměření.To, co dokázali
v Balbéku postavit, jasně svědčí o tom, že dokázali mnohem víc. I další Římské
počiny by mohly naznačovat možnosti Římanů v přepravě těžkých ale opravdu hodně
těžkých nákladů.
Tak například-
Obelisky:
Římští císaři si rádi ze svých cest vozili suvenýry a
nebyly to zrovna obyčejné cetky. Obelisk byl uctívaným symbolem egyptských
farónů.Pro Římany to byl zas symbol podřízenosti Egypta.V Římě je dnes celkem
13. těchto egyptských monumentů. Na vatikánském náměstí Sv. Perta stojí
obelisk(druhý největší v římě), který do Říma nechal přivézt Caligula. Ve
středu náměstí se tyčí obelisk vysoký 25,5 m (s podstavou 41 m)a vážící 331 t.
Nejsou na něm zachovány žádné egyptské hieroglyfy.Původně byl vztyčen v Heliopoli
dnes neznámým faraonem z 5.dynastie. Císař Augustus nechal obelisk přemístit
na Forum Julianum v Alexandrii. Roku 37 jej nechal císař Caligula podruhé
přemístit, tentokrát po moři do Říma, kde byl znovuvztyčen na Circu
Maximu(Spolu s dalším dnes Lateránským obeliskem ). Roku 1586 byl obelisk
potřetí přesunut a to na svoji současnou pozici, přesun si objednal papež
Sixtus V. a realizován byl pod vedením architekta Domenica Fontany.K tomu bylo
potřeba 900 mužů, 140 koní a několika desítek obřích navijáků. Na Lateránském
náměstí severně od baziliky di San Giovanni in Laterano, stojí Lateránský
obelisk, nejvyšší v Římě. Žulový monolit o výšce 37,2 m a o váze asi 455 t dal
vyrobit farao Thutmose IV. pro chrámový komplex v Karnaku. Císař Constantius
II. jej dal převézt nejprve do Alexandrie a odtud roku 357 do Říma, kde byl
postaven v Circus Maximus. Po pádu říše byl povalen a poškozen. Roku 1587 byl
vykopán, opraven D. Fontanou a následujícího roku vztyčen na osmimetrovém
podstavci na již zmíněném náměstí.
Viz Wikipedia:Obelisk
Jak to tedy dokázali?Toť otázka.
Pravda,že tady jseme se
trochu zapotili.Trvalo dva měsíce,než jsme své doměnky podpořili závěry a
hlavně než jsme nalezli dostatek důkazů k podložení našeho tvrzení.Je
těžké k tomuto tématu,získat relevantní informace.Všude jsou jen šediváci v
ufo.Téměř v 99 %, naleznete teorie Archeoastronautů o kosmických
startovacích rampách,Reptiliánech,obrech a podobné.Bylo nutno hledat v
cizojazičných publikacích a stránkách.Ale stálo to za práci.Dzvěděli jsem se
mnohé zajímavé informace o Baalbeku a Římanech,které jsme dříve marně hledali.
Pohled ze vzduchu na památky Baalbeku:
Umístění bloků Trilitonu,
Backův chrám,Jupiterův chrám,
N-Směr severu.
Než se dostaneme k samotné otázce
manipulace s trilitony,musíme si vysvětlit několik mýtů a nepřesností a klamů,
které jsou ve velké míře o tomto komplexu rozšířeny.
-Tak na začátek:
Bloky Trilitonu spolu s dalšími velkými bloky netvoří základy chrámů
komplexu!Jedná se o opěrné zdi.Ano i zeď s trilitony, je vlasně opěrná zeď
zpevňující původní pahorek.Na ní navazuje severní stěna,která slouží témuž. Je
to jasně vidět, na následujícím pohledu z hora:
Pohled ze vzduchu na památky Baalbeku.
Všimněte si zvláštního tvaru opěrných zdí:Rozhodně nevypadají jako vhodné, pro
přistání a start kosmických lodí
Opěrné zdi, také vysvětlují význam a
způsob použití velkých kamenných bloků. Římané potřebovali hmotu bloků pro
pevnou opěrnou zeď.To je spojené s dvěmi skutečnostmi. První je, že Baalbek se
nachází v seismicky aktivní oblasti,kde jsou známa i silná zemětřesení. Tou
druhou je eroze,která je na tomto místě také běžná.To samozřejmě, Římané znali
a proto postavili tyto opěrné zdi. To je také vysvětlení účelu těchto opěrných
zdí. Samotné základy chrámů, jsou blíže vnitřní části plošiny(viz barevně
popsaný obrázek nahoře). Přesné rozmístění těchto zdí, poskytuje formu, pro
umístění chrámu nad nimi.To,že Římané konali správně,je zřejmé z toho, že se
tyto zdi dochovaly do dnes.
-Dalším omylem hodně omílaným je, že
spodní část stěny Trilitonu je viditelně starší, než horní část nad ní. Že
spodní část(postavená údajně mimozemšťny),je více zerodovaná než horní, kterouu
údajně postavili Římané. To je další omyl, často znějící z důvodu špatné
znalosti místní historie.Horní část z menších kamenů, není součástí původního
chrámu. Jedná se o zeď muslimské pevnosti(citadely), nazývanou
Qalca(muslimsky-pevnost)a kterou postavili v období jejich obsazení tohoto
místa,od roku 637 n.l.nadvlády nad údolím Bekaá. Použili nejspíš materiál z
původních chrámů, které byly již v této době pobořené. Pevnost následně
rozšířili Malmůkové kteří zde vládli po svém vpádu kolem roku 1290, kdy byl
kolem pevnosti,dolonce vodní příkop. O účelu pevnosti, svědčí i horní hrana
hradby nad trilitonem ve tvaru zubatém(připomínající cimbuří). viz
obr.Trilitonu nahoře.
-V neposlední řadě,je tu pak otázka skutečné
hmotnosti kamenů trilitonu,kterážto cifra v různých zdrojích hodně kolísá a to
až k 1000. tunám. S tím souvisí i velikost tedy rozměry kvádrů. Dle
anglickojazyčné Wikipedie(které se snad dá věřit), mají kvádry rozměry:
Délka 19, výška 4,2,tlouštka 3,6 metrů. Jak už jsme se zmiňovali výše, měrná
hmotnost vápence je udávána v tabulkách mezi:2000 až 2900 kg/na m3. Odvíjí se
to od druhu vápence a množství dalších příměsí.Nepodařilo se nám zjistit jaký
konkrétní druh vápence se těžil v lomech Baalbeku.Provedli jsme proto tří různé
výpočty,pro spodní, střední a horní mez hmotnosti mezi 2000 až 2900 kg/na
m3.Výsledky jsou následovné:
19 x 4.2 x 3,6 x 2000 = 574 560 kg - pro
spodní hustotu
19 x 4.2 x 3.6 x 2450 = 703 836 kg - pro střední hustutu
19 x 4.2 x 3.6 x 2900 = 833 112 kg - pro horní hustotu
To znammená, že
vezmeme-li spodní hustotu jde o váhu necelých 600 tun
Dále že vezmeme-li
střední hustotu jsme na váze něco přes 700 tun
A i při nejvyšší hustotě
jsme na hmotnosti 830 tun. Kde je těch 1000 tun které se na stranách o
Trilitonech často nachází?My bychom se přiklonil k hmotnosti oko 700 tun.
Tady už se ale dostáváme do přepravních možností nejen Starých Římanů, ale i
středověkých křesťanů.Zde je text o obeliscích ze stránek profesionálů:
Historie
jeřábů:Zdvíhací věže
"Citace-začátek" : Zdvihací věže Jak už jsme se
dozvěděli, nosnosti břemen, které starověcí stavitelé zvedali, byly opravdu
velkolepé, ale pozornému čtenáři jistě neuniklo, že jsme se na začátku zmínili
o mnohem těžších blocích kamene k vyzvednutí. Římané také přemístili několik
monumentů z Egypta a vztyčili je ve svých městech. Nejtěžší kusy vážily více
než 500 tun. Jak mohli tyto břemena zvedat s šesti nebo s dvanácti tunovými
jeřáby? Úplně stejně jako zvedáme takové hmotnosti nyní, a to kombinací více
zdvihacích zařízení dohromady. Jedna z metod byla postavit ohromnou zdvihací
věž nebo konstrukci poháněnou několika navijáky ze země. Avšak mechanický zisk
u navijáků je mnohem menší než otáčecích kol, ale zase mohly být navijáky
obsluhovány více lidmi a nebylo potřeba tolik zvedacích zařízení, než kdyby se
používal vrátek. Navíc u navijáků mohla práci vykonávat tažná zvířata. Metody
zdvihacích věží a konstrukcí byly popsány několika římskými spisovateli, ale
nejdetailnější informace o tom, jak se tyto zařízení stavěla a používala,
najdeme od inženýra, mistra stavitele ve Vatikánu, který žil asi před tisíci
lety, Domenica Fontana. V roce 1586 papež Sixtus V. rozhodl, že 344 tunový
monument, který se nacházel na Cirkus Maximus (něco jako stadion pro závody
vozatajů, ale mnohem větší), bude přesunut na náměstí před nově postavenou
basiliku Svatého Petra. Bylo to pouze 256 metrů daleko, nicméně obelisk musel
být spuštěn na zem, přesunut a opět znovu vztyčen. Mistr Fontana celý tento
proces zdokumentoval ve své knize z roku 1589 „Přesun Vatikánského
obelisku"(pozn.redakce Záhady-světa:Fontana v Řimě přesunul více obelisků/asi
4./,např.obelisk na nám.sv.Perta ve Vatikánu/25.5 m.a 331 tun. ). Na položení
obelisku byla potřeba dřevěná konstrukce 27,3 metrů vysoká, lana delší než 220
metrů, 40 navijáků, 907 mužů a 75 koní. Pro opětovné zdvihnutí potom 800 mužů
a 140 koní. Z tohoto pohledu je ještě zajímavé, že příprava, pokládání a
transport obelisku, to vše trvalo více než rok. Naproti tomu potom samotné
vztyčení zabralo pouze 13 hodin a 52 minut. Jako výsledek této úspěšné operace
se od této doby začaly kolem Říma přemisťovat další monumenty. Jeden z nich
právě s hmotností 510 tun. Zajímavost byla, že pro diváky tohoto přesunu byl
vydán přísný zákaz nemluvit a nedělat žádný hluk pod podmínkou trestu smrti a
tento zákaz byl místní policií striktně kontrolován. Naprosté ticho a jasná
komunikace mezi obsluhou u navijáků na zemi a obsluhou lan a vrátků na
konstrukci byla při takovéto akci opravdu zásadní. Signál k navíjení lan byl
vydáván trumpetou a signál k zastavení byl dáván úderem do zvonu.
:"Konec-citace"
Lateránský
obelisk(Tuthmose IV.)-na Piazza di San Govanni in Laterano v Rímě.
-Další nepravdou,kterou často na stránkách o trilitonech čtu, je že kameny
trilitonu,jsou ty nejhmotnější, co kdy byly na zemi přesunuty. Toto není
pravda!Nejtěžší kámen,který kdy byl na zemi přesunut, nepochází z Egypta,
Libanonu,Anglie ani Ameriky ale nachází se v Rusku.Ano jedná se o tak zvaný
Thunderstone. Podstavec jezdecké sochy Petra Velikého v Petrohradu, od
Francouzkého sochaře Étienna Maurice Falconeta.
Thunderstone s jezdeckou sochou Petra velikého na
Senátním náměstí v Petrohradu
Socha na kamenném podstavci byla
odhalena roku 1782. V roce 1766 ji nechala zbudovat carevna Kateřina
Veliká.Kámen o hmotnosti původně téměř 1500 tun,byl dopraven z ostrova Lakhta
na speciálním pontonu podepírán pomocí dvou válečných lodí. K lodím a z
přístavu na náměstí Děkabristů(dnes Senátní), byl přepraven pomocí speciální
dráhy s kovovými koulemi o pruměru cca.13,5 cm.,usazen na podpěrném rámu. Dráha
o délce asi 100m.byla neustále za břemenem rozebírána a přemísťována před
něj.Na vyzvednutí bloku z bažináté půdy ostrova,se muselo počkat na třeskutou
ruskou zimu,aby bylo možno kámen vyzvednout a dopravit asi 6. km k Finskému
zálivu.
Přeprava hromového kamene
v přítomnosti Kateřiny II; Rytina I. F. Schleyho kresby Yury Felten,
1770.Všiměte si lidiček,kteří na obou stranách vkládají koule do dráhy.
Kateřina nebyla legitimním nástupcem carského trůnu(byla z Německa) a tímto
počinem ,si údajně chtěla získat nálkonost ruského lidu.
. A teď to
nejdůležitější! Celé vyzvednutí, transport a usazení trvalo 400 mužům
9.měsíců a to bez použití moderních strojů,jako parní stroj, motor, hydraulické
zařízení a pod(dokonce ani tážných zvířat). Pouze za použití zmíněné dráhy,
navijáků a vrátků.Denně zvládli kolem 150 m. vzdálenosti. To ještě po dobu
přepravy,na bloku pracovali kameníci.Celkové zbudování sochy trvalo 2. roky. I
samotná socha Petra velikého je kolosální-asi dest metrů. Její odlévání
provázelo obtíže.Porovnáme li to s naším sv.Václavem na Václavském náměstí-ten
má 5,5 m s kopím 7.
Poslední co neodpovídá pravdě,je že v Libanonu
nebylo v té době dost kvalitního dřeva,k postavení těchto památek a přepravě
kamenných bloků.Myšleno k postavení výše zmíněných zdvíhacích věží, nebo k
zhotovení válců a vrátků potřebných k přesunu. Toto je největší pošetilost
kterou je možno o starověkém Libanonu říci. Zde již nejde o
neznalost.Libanonské cedry,jsou všeobecně známé.Ve starověku byly nejcennější
komoditou vyváženou z Libanonu. Dovážely se do Egypta, Římané znich stavěli
odivuhodné obchodní i válečné lodě.Dováženy byly i do dalších částí světa. O
jejich významu svědčí i to,že dnešní Libanon jako stát,má cedr na své státní
vlajce.I když dnes,jsou libanonské cedry téměř výlučně k výdění již jen v
rezervacích, ve starověku, měli Římané kvalitní materiál tak říkajíc
nadosah. Tak že,z výše uvedeného vyplývá,že v roce 1586 Domenico
Fontana,přesunul 255 m. daleko a zase vztyčil 32.18 metrový 350 tunový(Původně
455 m,)Lateránský obelisk,který císař Constantius a jeho syn Constantius II.(7.
srpna 317-3 leden 361)přinvezl do Říma z Heliopole (Egypt).Byl zasvěcen Slunci a
vztyčen na středu Cirku Maximus. Ovšem podstatné je, že za Constantiuse byl
tento obelisk 45,70 metrů vysoký a vážil 455 tun. Tento obelisk, tedy převezl
jeho otec z egyptského chrámu boha Amun Ra v Karnaku do Alexandrie s druhým
podobným(tzv. Theodosiovým) obeliskem. Císař se jeho vztyčení v Římě
nedožil.Obelisk totiž čekal,než bude postavena loď, která by tento obelisk
dovezla přes středozemní moře.To se podařilo,až za císařova nástupce, jeho syna
Constantiuse II./Jenom pro zajímavost-výtlak(tzn. nosnost)této lodi, musel být
na tehdejší dobu celodřevěných konstrukcí lodí obdivuhodný-Když vezmeme náklad,
+ samotný materiál konstrukce lodi,vybavení +posádka-která dle popisů čítala
300 veslařů, vyjde nám přibližně loď o výtlaku kolem 700 tun(možná i
víc). /Obelisk byl povalen po konci říše římské na začátku křestanského
šílení-ničení pohanských model. Nalezen ve třech kusech v roce 1587, obnoven
přibližně o 4 m kratší,za papeže Sixta V. a postaven(d. Fontanou) v blízkosti
paláce Lateránu a baziliky San Giovanni in Laterano v roce 1588 na místě
jezdecké sochy Marca Aurelia,která byla přesunuta na kopec Capitol. Současná
verze váží kolem 350 tun.
Když to shrneme:
Římští císaři tedy
prokazatelně, na počátku 4. století, přepravili obelisk(obelisky)-nejprve z
Chrámu AmunRa v Karnaku k Nilu(+polžení),což je cca 1000. metrů, potom po Nilu
do Alexandrie což je cca 900 km.Potom z Alexandrie po moři a Tibeře do Říma -
Vzdálenost cca.2000 km.Celkem-Trasa:3000 km a 3x přeložení ze břehu na loď
nebo obráceně.Trvalo to méně než 20 let.Napřed položení na konci vztyčení.
To je zcela určitě kolosální počin. Nutno zmínít , že manipulace s
450ti-tunovým-32 m.dlouhým a šírokým 2. 7-3. 5 m. obeliskem(nepodařilo se nám
dohledat údaj o šířce původního ani současného obelisku-uvedený údaj je na
základě porovnání auta s obeliskem na fotce) je mnohem náročnější, protože při
jeho poměru šířky a délky, hrozí mnohem větší nebezpečí jeho rozlomení, než u
kvádru 19x4x4 m.
-Proč by tedy nebylo možné,aby Římané 350 let před
tím,přesunuli(mimo jiné) tři kvádry-19x4. 2x3. 6 m. o hmotnosti 700 tun, na
vydálenost 1. kilomeru?Když na to podle všeho měli 75. let?(usuzováno
podle-15.př.n.l.obsazení císař Augustus,začátek stavby-60.n.l.konec stavby, dle
nápisu dochovaného na vrcholku jednoho sloupu-viz odkaz:T. Lanka Roč. pr. Chrámový komplex v
Baalbeku-dost.on-line-ke stažení.) Když tedy dle historie přesouvali
velmi těžké obelisky-naučili se tomu od Egypťanů.Egypt byl pod nadvládou Říma
dost dlouho a v ten správný čas:Egyptská říše spadala pod římskou nadvládu od
roku 30 př. n. l. potom, co císař Augustus završil své vítězství nad
Kleopatrou a Marcem Antoniem v bitvě u Actia.viz.:cs.wiki.Aegyptus.Tak že Římané ty znalosti měli.Měli i
zdroje k tomu potřebné-obsazené území v.r. 15. př. n. l. bylo od Cartaga přez
Alexandrii a Yudeu až temeř ke Kaspickému moři.Sama oblast blízkého východu si
musela na stavbu vydělat..Římané znali kladku, kladkostroj, rumpál, páku,
nakloněnou rovinu a dokonce i jeřáb(i když "jen o nosnosti 6-12 tun). Existují
záznamy a popisy ze starověku o způsobu přesouvání a manipulace s těžkými
předměty(Vitrivius, Ammianus Maecellinus a d.).Proto si myslíme,že vše hovoří o
tom že to Římané dokázali
Na druhé straně je ale fakt, že reálný konkrétní
důkaz, že Římští stavitelé přesunuli kameny z lomu do opěrné zdi neexistuje.
Nejsou známa žádná písemná ani jiná data, o tomto počinu, kromě obrazu
Jupiterova chrámu na římských mincích s nápisem Heliopolis a zmínce o
návštěvách římských císařů na mincích. Dle našeho mínění ,je také trochu
nepochopitelné že Baálbek není mezi bájnými starověkými sedmi(8?) divy světa.
Pohled na
rekonstrukci chrámového komplexu v Baalbeku
Závěr, kdo
přesunul kameny trilitonu necháme na ctěném čtenáři.Myslíme,že i když je zatím
málo důkazů,jak se tomu stalo,věříme,že přijde doba,kdy v tom bude jasno. Zatím,
tedy tato záhada není plně objasněna a částečně trvá.
Na úplný závěr
ještě předkládáme nejnovější archeologický výzkum,který provedl doktor
Jeanine Abdul Messih v roce 2014-Tady je tedy odpověď (jedna z možných) na
otázku, jak megality v Baalbeku tedy přesouvali:
Znázornění transportu trilitonu,pomocí lan a vrátků s
navijáky a kladek.
Haajjar al-Hibba – Římský lom.
Zůstal vzadu
ve své původní poloze,megalitický kámen Hajjar al Hibla inspiroval fantazii
četných učenců, cestujících a návštěvníků Baalbeku. Až do nedávné doby se však
známou památku nepodařilo prozkoumat archeologickým výzkumem. Výzkum chrámů na
seznamu světového dědictví UNESCO v Baalbeku, vedl k identifikaci funkce
megalitů v souvislosti s výstavbou pódia Jupiterova chrámu. Nejkrásnější z
bloků, společně označované jako Trilithon, jsou obsaženy v jeho západní stěně
a také pocházejí z lomu Hajjar al Hibla. V roce 2004 byl zahájen výzkumný
program v lomech, který obsahoval průzkum a dokumentaci využití megalitických
bloků. Archeologické vykopávky začaly v roce 2014 pod vědeckým vedením Dr.
Jeanine Abdul Massih (libanonská univerzita) ve spolupráci s německou expedicí
řízenou Dr. Margarete van Ess (DAI), zatímco výzkum a práce v terénu prováděli
studenti libanonské univerzity a obyvatelé Baalbeku. Oblast vykopaná na sever
od Hajjar al Hilba vedla k objevu nového megalitu,který je 19,60 m dlouhý,6,10 m
široký a více než 5,60 m vysoký, zatímco Hajjar al Hilba je 21 m dlouhý ,
Šířka 4,50 m a výška 4,20 m.Megalit byl vytěžen pomocí čtyř rámovacích výkopů,
které byly vysekány pomocí sekáčů. Zákopy jsou široké mezi 45 a 70 cm, dost na
to,aby se vešel antický dělník. Spodní strana bloku je oddělena od podloží
geologickou vrstvou, která ovlivňovala výšku extrahovaného megalitu. Jeho
skutečný oddělovací proces nastal společně s jeho přepravou podříznutím jeho
základny, aby se překlopil na přepravní válce. Jak se spodní plocha stala
stále více odkrytou, válec byl postupně umístěn uvnitř mezery pod megalitem.
Byly použity lana a svorky,pro udržení symetricky umístěné kapsy a jistící
kladky zajistily blokům pomalý pohyb, speciálně připravenou dráhou. Magalith
byl tedy dopraven přímo ze své původní polohy v lomu na stavbu. Šestnáct z
těchto navijáků, z nichž každý obsluhovalo 32 dělníků, celkem 512 osob,
vyvinulo sílu více než 10 tun. Tažná síla byla násobena systémy kladek, z
nichž každý měl čtyři kladky.Viz.přiložený obrázek nad odstavcem. ozn. :Fig. 18.
Antické megality v lomu Hajjar al Hilba v Baalbeku: - Hajjar al
Hilba:, New megalith:, Western megalith:,
- Délka: 21.m, 19.80.m, 20. m,
- Šířka: 4.50.m, 6.10.m, 4.80.m,
- Výška: 4.20. m, 5. 60. m,
4.60.m,
- Objem: 397.m3, 669.53.m3, 441.6.m3,
- Váha: 992. 25
tun, 1673.84 tun, 1104.tun,
- Sklon: 15.5 st., 15.5 st., 15.5 st.,
Text a obrázek, převzato a přeloženo z informační cedule, umístěné
přímo v antickém lomu u Hajjar al-Hilba v Baalbeku, Libanon.
Proč:
Tato odpověď souvisí s předchozím závěrem: - 1. -Protože stavitalé
ovládali dovednosti k tomu potřebné.
- 2.-Protože stavitelé disponovali
zdroji k tomu nutným.
- 3.-Protože se touto stavbou chteli předvést jak
současným,tak budoucím generacím.
- 4.-Z náboženských důvodů, které byly
v té době na prvním místě.
- Baalbek-Libanon - Zpět nahoru :