Záhady-světa.cz se ponořily do historie Egypta a zjistily,že ta je plná záhad.
Čím dále do historie Egypta nahlédneme,tím nalézáme více tajemství a záhad.
V Egyptě se nalézá mimo pyramid mnoho dalších záhadných staveb a památek.Můžeme
jmenovat třeba Svingu,obelisky,Mnemnonovi kolosy v Thébách,Chrám v Abu Simbelu,
Chrámový komplex v Karnaku ale i záhadné Serapeum-pohřebiště posvátných býků v
Sakáře.A nesmíme zapomenout na tajemné Údolí králů,pohřebiště králů nové říše a
další památky a nálezy.
Pyramidy v Gíze.Jsou opravdu impozantní!
PYRAMIDY:
Ačkoliv jsou dnes známé a často zmiňováné,(často výhradně) pyramidy v Gíze u
Káhyry a z nich ješte pro svoji největší velikost a členství v antických "Sedmi
divech světa" CHufuova (též CHeopsova z řečtiny) pyramida je zajímavé že v Egyptě
je v současnosti mnohem více pyramid,než kdekoliv jinde na světě.Je to kolem
100-120 pyramid.Přesné číslo-kolik bylo ve starověku postaveno v Egyptě pyramid,
není a nebylo nikdy známo.Je to pro to,že některé pyramidy zanikly(byly rozebrány),
jiné ještě nebyly objeveny,nebo jsou známé jen v písemných nebo obrazových
zmínkách.Zmínit musíme kromě Velké pyramidy také některé zajímavé pyramidy,jak v
Egyptské Gíze tak v SakkSložka strankyáře:
Stupňovitá pyramida v Sakkáře.

Byla postavena stavitelem Imhotepem pro faraona Džosera za Staré říše,III.
dynastie 2630-2611 př.nl.l.
Rozměry: - Výška-62,5 m.
- Základna-109x121 m.
Zajímavosti:- Je to nejstarší pyramida a zároveň kamenná stavba v Egypťě.
Kolem pyramidy je roszáhlý (přes 15 ha.)chrámový komplex,který byl obehnán 1640
m.dlouhou a přes 10 m. vysokou zdí,obloženou bílým vápencem.V podzemí pod
pyramidou je rozsáhlý komplex chodeb s impozantní 27 m.hlobokou šachtou,která
vede do pohřební komory. Výzdoba podzemních částí pyramydy je překrásná,dlaždičky
z modré fajáns představují rákosové rohože,které pravděpodobně zdobily stěny
paláce Džosera v Memfisu.Mohlo být záměrem faraona,umístit do kamene rostlinné
prvky jako rákos a palmy, kámen zde slouží jako prostředek, když smrtelné se
mění ve věčné.Je zde také množství komor s potravinami,chlebem, ovocem, klasy
obilí, čočkou,hrozny a fíky.
Zdroj:Egypt na vlastní oči-Slovart 2009-2019
Lomená pyramida v Dashuru.

Byla postavena faraónem Snofruem ve 26.století př. n. l.Stará říše,IV.
dynastie 2543–2510 př.nl.l.
Rozměry: - Výška-101m.(Původně asi 105. m.)
- Základna-189.4x189.7 m.
Zajímavosti:- Je to atypická a zároveň jediná taková pyramida v Egypťě.
Je neobvyklá svým nepravidelným tvarem. Ve spodní části svírají stěny se zemí
úhel 55°5', ve výšce 45 metrů se však lámou na mírnější úhel 43°9'17'. Výška
spodní části je 47,4 m , horní části 57,67 m, celková výška 105 m.
Důvod takového tvaru je zdrojem vědecké pře.Nejčastěji je vysvětlován tím,že
původní sklon zvolený stavitelem byl příliš strmý a celková hmotnost stavby by
byla velká a pyramida by se mohla zhroutit(takové pyramidy byly v Egyptě
nalezeny).Proto stavitélé zmírnili sklon aby to napravili.Tato pyramida je také
jediná u které se zachval vapencový obklad.
Zdroj:CS.wikipedia,
Lomená pyramida
Červená pyramida.

Byla postavena faraonem Smofruem za Staré říše,IV.dynastie,
přibližně mezi lety 2670 a 2620 př. n. l.
Rozměry: - Výška-99,4 m.
- Základna-213x213 m.
Zajímavosti:- Nechal ji postavit faraon Snofru jako svou třetí a poslední
pyramidu.Před ní to byly:Lomená pyramida a pyramida u Medůmu.
Proč tento
faraon postavil tři pyramidy je záhadou.I když pyramidu v Medůmu Snofru pouze
dokončil po faraonu Hunejovi,který to nestihl.Některé teorie to vysvětlují tak,že
hledal tu nejlepší hrobku,pro svůj vstup do posmrtného života.Vzhledem k tomu,že
na toto své hledání měl jen 33 let po dobu své vlády Egyptu,je to celkem
obdivuhodný výkon.Na této pyramidě je také zajímavé,že má dva vchody a zajímavý
vnitřek.

Pokud bychom si mysleli,že největším stavitelem pyramyd v Egyptě,byl faraon
CHufu,se svojí Velkou pyramidou-divem starověkého světa-tak,to bychom se dost
zmýlili!Proč?No,když bychom jako měřítko dosaženého úspěchuu nebrali výšku
pyramidy,(která je v případě porovnání Chufu-Snofru 145 ku 105 m.)kde Chufu vedeo
nějakých 40 výškových metrů ale objem navršeného materiálu po dobu vlády,tak v
tomto parametru jasně vede Snofru:doba vlády 33-35 let stavby:Lomená pyramida-
objem:1,263 500 m3 + Červená pyramida-objem:1,503 226 m3 + pyramida v Medůmu-obj
em:673 480.5 m3 = 3,440 206.5 m3.Zatím co Chufu:
Stropy vnitřních prostor
Červené pyramidy,jsou podobné,jako Velka galerie v Cufuově pyramidě:
doba
vlády 26-30 let:Velká pyramida má objem:2,619 435 m3.To máme rozdíl-820 771,5 m3
ve prospěch Snofrua.Navíc ještě,nejnovější objevy naznačují,že nechal postavit
ještě další pyramidu v Síle.Měl sice asi o 6.let více času než Chufu ale i tak
je to úctihodný výkon!
Zdroj: Cs.vikipedie,Snofru
Rachefova pyramida v Gíze.

Byla postavena faraonem Rachefem(též Chafre nebo Chefren)"Syn Reův" IV.
dynastie 2630-2611 př.nl.l.,synem faraona Chufua III.dynastie.2472–2448 př.n.l.
za Staré říše,
Rozměry: - Výška-136.4 m.(původně 143,5 metrů)
- Délka-215.25 m.
- Šířka-215.25 m
- sklon stěn-53°10´.
Zajímavosti:- Je to druhá nejvyší pyramida po Chufuově pyramidě.
Soška sedícího Rachefa.Nalezena v Mit Rahina-
Egyptské muzeum Káhira,Egypt.Čtvrtá dynastie(mezi 2558 př.nl a 2532 př.nl)
Foto: José-Manuel Benito Álvarez.
Rachefova pyramida,byla obložená dvěma
druhy obkladového kamene.Asi 15 metrů pod vrcholem se
zachovalo téměř neporušené vápencové obložení. Podle důvěryhodných svědectví
tento plášť, shora z bílého turského vápence a zdola z červené žuly byl v 18.
století zachovaný skoro na celé ploše pláště pyramidy.Nedaleko pyramidy směrem
k Nilu,byl vybudován údolní chrám z červené žuly, který je dosti zachován.Vedle
vzestupné cesty k Rachechově pyramidě je největší socha na světě Svinga.V
blízkosti tlap sfingy je částečně zachovaný chrám sfingy.Mezi tlapami má stélu,
kterou zde mnohem později nechal zhotovit Thutmose IV.,když byla znovu odkryta
od navátého písku (asi 1400 let př.n.l.).Rachefova pyramida stojí na skalnatém
výběžku, který zvyšuje stabilitu jádra. Nejspodnější stupně jihozápadního nároží
pyramidy jsou dokonce z tohoto výběžku přímo vytesány.Jádro tvoří vodorovně
uspořádané, přibližně stejně vysoké vrstvy hrubých bloků vápence,pocházejících z
lomů přímo u staveniště.Jádro pyramidy,nebylo postaveno tak přesně jako v případě
Velké pyramidy.Vrstvy nejsou vždy přesně vodorovné,spáry jsou často široké a
mezi bloky někdy chybí malta.Pohřební komora Rachefovy pyramidy byla kromě stropu
vytesána do skalního podloží a má východo-západně orientovaný půdorys. Sedlový
strop,který přesahuje nad základnu pyramidy, tvoří obrovské vápencové bloky.
Poblíž západní stěny, mírně zapuštěn do podlahy, se nachází sarkofág z červené
žuly. Původně byl opatřený zasouvacím víkem.Nic zajímavého,zde ale nebylo
nalezeno.Zdroj:Egypt na vlastní oči-Slovart 2009-2019,Starověký Egypt-
Extra Publishing 2020,Za sedmi divy světa,Vojtěch Zamarovský-Albatros 1980.
CS.Vikipedie,Rachef.
PYRAMIDY-Tyto obrovské stavby byly zhotoveny z ohromných kamenných bloků.V
zadu-Chufuova pyramida,v předu-Chufuův zádušní chrám:
Tak a teď to nejzajímavější a nejzáhadnější-Velká pyramida-první ze Sedmi
starověkých divů světa a jediný dochovaný do současnosti:Je to hromada záhad!
Chufuova pyramida.
Byla postavena faraonem Chufuem (Řecky Cheopsem)"On mě ochraňuje"za staré
říše IV.dynastie,mezi lety 2551-2528 př.n.l.Pozn.:Datum stavby,je
předpokládáno,dle doby vlády faraona Chufua.Kdy stavba měla začít počátkem vlády
faraona a dokončena měla být před jeho úmrtím.To však není doloženo důkazy.Zrovna
tak není jisté,že autorem a prvním stavitelem Velké poramidy,byl CHufu.Známe
případ faraona Snofrua,který dokončil pyramidu kterou začal stavět faraon Hunej.
Má rozměry:(Tento údaj se dle různých zdrojů dost liší,uvádíme tedy nejčastější
údaj dle publikace"Starověký Egypt c-Extra publishing,2020,strana 72.)
- Výška-138,5 m((Původně 146 m.)
- Délka-230,38 m.(Původně 232,4 m.)
- Šířka-230,38 m.(Původně 232,4 m.)
- Úhel sklonu stěn- 51° 50' 50”
- Zajímavosti:Původně měřila 146,5 m.Původní mramorový obklad byl rozkraden
a také chybí pyramidion-poslední kámen tvaru malé pyramidy,který byl opatřen
vrstvou elektra,což je slitina zlata a stříbra.Za svitu slunce se musel pyramidion
na bílé pyramidě krásně blýskat.
Porovnání kamenů u paty pyramidy s lidmi.
Pyramida je složena z cca:2,250000 vápencových kvádrů,původní objem celé stavby
činil asi 2 433 400 m3.Vápencové kvádry mají nejčastěji hmotnostnost od 1 do
2.5 tuny a veliké jsou na výšku od 1 do 1.5 m.,s tím že dole u základny jsou
největší a čím výše jsou uloženy,tím jsou bloky menší.(viz foto dole).Ale žulové
bloky v králově pohřební komoře,která je umístěna přibližně v jedné třetině výšky
pyramidy(asi 48 m.nad základnou)a má rozměry-půdorys:5.2x10.4 m.a výšku 5.8 m.
Je sestavena z žulových do hladka vyhlazených desek.Strop komory,tvoří 9.monolitů.
Nad touto komorou je šachta,skládající se z pěti desek,mezi nimiž je vždy cca 90
cm.volný prostor.Nad tím jsou dva bloky umístěná do písmene"A".O tom jsou vedeny
pře k čemu tato konstrukce slouží.Nejčastěji je to zdůvodňováno tak,že to slouží
k odlehčení zátěže nad komorou,že příčné bloky odvádí zátěž do stran,jako pilíře
u mostu a prázdné prostory odlechčují zátěž nad komorou.Podobné odlehčení je i u
jiných egyptských pyramid-třeba Tetiho pyramida v Sakkáře nebo Neferirkareova
pyramida v Abúsíru či Džedkare Isesiho pyramida v Sakkáře,Pyramida Pepi II. v
Sakkáře nebo Červená pyramida v Dahshůru.Zní to logicky ale jsou i jiné názory na
funkci této struktury.U zadní stěny stojí prázdný žulový sarkofág o rozměrech
2,28 × 1,04 × 0,98 m vytesaný z jednoho kusu červené žuly.Je bez víka a musel
tam být umístěn již při stavbě-protože je větší než vchod.To je také možá důvod,
proč nebyl jako jedinný v místnosti ukraden!Pyramida byla během staletí poškozena
lupiči,v 7. století př. n. l. byla opravena králi 26.dynastie.Po dobytí Egypta
Araby,v roce 820 se do ní proboural Kalif Abdullah Al-Ma´mun,syn Hárúna ar-Rašída
známého z pohádek Tisíce a jedné noci.Dlouhé týdny,bylo hledání vstupu neůspěšné.
Tak se Kalif,rozhodl probourat rovnou do středu pyramidy.Ale ani to nešlo.Po
dlouhých pokusech,teprve jeho lidé přišli na to,jak se do pyramidy dostat.
Rozdělali velký oheň a po rožhavení skály ji polévali studeným octem.To jakž-tak
šlo.I tak to byla ale nesmírná práce.Na severní straně tak vznikl 15 metrů nad
základnou,i dnes používaný vchod.Kalif musel být ale velice zklamaný.Žádný poklad,
totiž nenašel.V králově komoře,bylo jen několik centimetrů prachu.Původní vstup
do pyramidy je ve výšce 18 metru na severní straně nad vchodem dnešním.Vstup
tvoří kamenné desky položené do oblouku.Tento vchod do pyramidy byl utěsněn
žulovou zátkou.Je v současnosti uzavřen(v sestupné šachtě nejsou schody).S
Abdulláhovým vloupáním do Velké pyramidy je spojena jedna záhada.Abdulláh,po
neůspěšném hledání vstupu do pyramidy,poručil svým lidem,probourat se přímoo do
středu pyramidy.To také udělali.Ale původní vchod s šikmou chodbou s napojením na
vzestupnou chodbu,je o dva-tři metry v levo.Kdyby pokračovali,tímto svým směrem
rovně,původní chodby by minuli.Je záhadou,proč po rovném kopání najednou zahnuli
v levo.Věděli snad něco o vnitřku pyramidy?Možné to je!
Proč Abdullah v pyramidě nic nenašel?Jen prázdný prostor s vrstvou prachchu?To
bývá hlavním důkazem "vědátorů",kteří tvrdí,že Velká pyramida je dílem
mimozemštanů:"Nebyl tam faraon-tak to není hrobka." Záhady-světa.cz,přišly na
několik jiných,možných důvodů:1) Faraon v pyramidě byl pohřben se vším všudy
ale po čase byl kněžíma nebo potomky přesunut i s výbavou jinam do bezpečí.Pro
tuto teorii hovoří nález mumijí faraonů 18-20 dynastie na jednom místě v
Der El Bahri.Nález přes čtyřicet mumií faraonů v
jeskyni a jejich příbuzných z období nové říše.Krádeže a vylupování hrobek byly
běžné a oddaní kněží foraonského kultu,mohli chtít svě vládce ochránit.2)
Faraon ve známých prostorách pyramidy nebyl vůbec pohřben,byl uchován buď v jiné
-neznámé komoře uvnitř pyramidy,nebo v její blízkosti.Tomuto by zase mohlo
nasvědčovat to,že některí jiní faraoni stavěli více pyramid a v žádné nebyli
nalezeni.Viz. například faraon Snofru a jeho tři pyramidy(nahoře).Také otazka
vnitřního uspořádání pyramidy není zodpovězena:Viz.Nález nových prostor v Chufuově pyramidě.
3)Faraon byl po smrti v pyramidě pohřben se svou výbavou.Ale následně
byla hrobka vykradena a to buď přímo následníkem,nebo některým dalším faraonem.
K tomuto tvrzení nejsou zatím žádné vážné důkazy.Ale vzhledem k nestálé situaci
bohatství Egypta a faraonů v určitých obdobích,(závislost na záplavách nilu,sucho,
nájezdy cizích králu na Egypt,vnitřní rozkoly a války,epidemie atd.)nelze ani
tutu teorii zavrhnout.4)Velké pyramidy nesloužily jako hrobky,ale spíše
jako chrámy boha Re(slunce),Pohřební komory byly jen symbolické a hlavní význam
pyramidy byl jakož to prostředku ke vstupu faraona do posmrtného života.Ve svých
hrobkách měli faraoni vždy symbolické dveře pro vstup do posmrtného života.
Velké pyramidy,mohli mít stejný význam,jako tyto dveře.Pro tuto teorii by mohlo
svědčit to,že v žádné z velkých pyramid,není výzdoba ani texty pyramid(V pyramidě Tetiho,Pepiho I.,
Merenréa,Pepiho II..),jako je tomu u starších pyramid jinde v Egyptě.
A teď Pozor záhada:
Jak starověcí
stavitelé Chufuovi pyramidy,umístili tyto obrovské bloky žuly(v králově pohřební
komoře) do výšky 48 metrů nad základnou pyramidy?To nejsou dvoutunové kvádry jako
v plášti pyramidy.To jsou mnohem těžší 20,40 až 60ti tunové žulové bloky,jejichž
doprava,manipulace a vyzvednutí na místo bylo daleko obtížnější.Jak to dokázali?
Jedna teorie,(podložená nálezem zbytků ramp u jiných egypt.pyramid)uvažuje o
použití ramp vystavěných buď z nepálených cihel,nebo štěrku ze zbytků po
opracování kamene.I kdyby se jednalo o rampy obtočené kolem pyramidy,obsah
potřebného materiálu by i tak byl obrovský.Stabilita při transportu čtyřiceti
tunového bloku,je otázkou.Řešením by mohla být přímá rampa do výšky 1/3 pyramidy
(t.j.48.m.),navázaná obtočenou rampou.V horní části pyramidy, její délka by už
nebyla taková.Také kameny ve špičce,již nejsou tak těžké jako u Pyramidy
v celé jejich kráse(Denonova kresba z roku 1795)paty,jak jsme psali výše
v textu.
Dalším divem v pyramidě je tzv.Velká galerie, která je 45 metrů dlouhá a 8,5
metru vysoká.Strop tvoří odskoková klenba ze sedmi vrstev obrovských vápencových
bloků, které vždy přesahují asi o 8 cm.Vrchní vrstva překrývá spodní tak těsně,
že vzniklou mezerou neprojde ani břitva.Na zdi,strop a zatarasující bloky
byla použita žula, která je tvrdá a těžká.Jak tedy Egypťané přepravovali tyto
bloky?To s jistotou nevíme.Ale můžeme se o to pokusit,na základě toho,co o
Egypťanech víme.Žulové bloky byly vytěženy v Asuánu v jižním Egyptě.To je asi
850 km.od Gízy,což je docela velká vzdálenost.jak to mohli dokázat?Odpovědí na
tuto otázku,by mohla být řeka Nil a objev nedokonceného obelisku v lomu.Řeka teče
jen asi jeden kilometr od lomu.Všechny kamenolomy se nacházely blízko Nilu,aby
vzdálenost pro transport po souši byla co nejmenší.Jenže nedokončený obelisk je
1 km od Nilu.A víme, že tok Nilu se v těchto místech nezměnil, protože ho omezuje
skála.Adel Kelany s týmem odborníků na geofyziku provedl snímkování oblasti pomocí
seismických vln v místě,kde se zdá,že mohl být kanál vedoucí ke kamenolomu. Toto
snímkování ukázalo, že kanál byl 2 – 3 metry hluboký a 15 – 20 metrů široký.
Vzhledem k poloze a hloubce kanálu nebylo možné využít kanál při běžné hladině
Nilu. Obelisk(nebo bloky pyramidy) se tak mohl přepravit jen v době záplav.Tehdy
byla hladina Nilu dost vysoko,dala se tedy odklonit do kanálu a obří čluny pak
mohly převážet obelisky.To znamená, že práce musela být velmi pečlivě naplánovaná,
protože nebylo možné se opozdit.Než přišly záplavy, musel být obelisk(nebo bloky
pyramid)hotov,protože pak by se muselo čekat celý další rok.Přeprava z Asuánu do
Karnaku pak trvala týden.Zdroj:Starověký Egypt.Dostupné on-
line
Průřez Chufuovou pyramidou-
Vnitřní struktury Chufuovy pyramidy.Vnitřní
a vnější linie zobrazuje současný a původní tvar:1.Původní vstup, 2.Tunel lupičů
(současný vstup), 3,4.Sestupná chodba, 5.Spodní komora pod úrovní terénu,
6. Vzestupná chodba, 7.Královnina komora a související šachty, 8. Horizontální
chodba,9. Velká galerie,10. Králova komora a související šachty,11.Svislá šachta.
Zdroj:
:wikiwand.com/cs/Chufuova_pyramida/Dostupné on-line,Egypt na vlastní oči
-Slovart 2009-2019,Starověký Egypt-Extra Publishing 2020,Za sedmi divy světa,
Vojtěch Zamarovský-Albatros 1980.
FOTO ZE ŠPIČKY PYRAMIDY:
Německý turista Andrej Ciesielski přes přísný zákaz , vyšplhal na Velkou
pyramidu v Gíze.Ze střežené památky nafotil několik snímků, které se objevily na
internetu. Cesta na vrchol,který je ve výšce 138. metrů,mu trvala osm minut,
dolů to zvládl za dvacet minut.Na tomto snímku(uprostřed v levo dolů)je vidět
použití vyplňovací malty,také kvádry jsou menší,než u její paty./Foto-A.
Cieselski:
VYSVĚTLENÍ OTÁZEK???
?Kolik váží největší kameny v plášti Chufuovi pyramidy?Často se dočítáme,
nejen na internetu ale i v tištěnývh publikacích,důvody proč Egypťané nemohly
pyramidy postavit!Základem pro megalomanské výpočty a podpoření těchto vysvětlení
a teorií,jsou často zkreslané někdy i záměrně mylné údaje a veličiny o pyramidě
a jejích vlastnostech!Přiklad:"Bloky Velké pyramidy" váží od 10 do 70 tun."Ano,
žulové desky,ve stěnách královské komory,mohou mít hmotnost 40 až 70 tun ale
takové jsou jen tam!(velikost komory= 10,4 × 5,2 × 5,8 m).Nejběžnější bloky
používané při stavbě Velké pyramidy mají hmotnost mezi 1. až 3.t.Abychom
vyvrátili časté mýty,fámy a zkreslení(někdy záměrné),provedou záhady-světa.cz,
výpočet jednoduchého vzorečku ze základní školy:Hmotnost=Obsah kvádru = axbxc x
hustota vápence(měrná hmotnost):2000-2900 kg/m3(Mimochodem to je podobné jako
hmotnost betonu).Průměrná hustota běžného vápence je cca 2450 kg/m3.Vememe li
tedy běžný kvádr umístěný v první vrstvě pyramidy o rozměrech 1x08x1,4 m,vyjde
nám:1x08x1,4 = 1.12 x 2450 =2.744 tunyTak že běžný blok vápence na spodku
Velké pyramidy,má hmotnost kolem 3 tun!Dále je zásadní(jak jsme již psali výše)že
bloky kamene se s výškou pyramidy zmenšují(viz obrázek z vrchu pyramidy).Je to
logcké-chceme li postavit pyramidu se sklonem stran větším než je 45°(v případě
CHufua přes 51°),musíme bloky s výškou uměrně zmenšovat.Pokud bychom to nedělali
,měli bychom protilehlé stěny s jiným sklonem.
Tady je vysvětlení kdo"známé".Viz odstavec KDO-níže.Otázky však přináší,způsob-
jak to postavili.Existuje celkem mnoho teorií,jakým způsobem egypští stavitelé
pyramidy stavěli.Většina z těchto teorií je pravděpodobně mylná.Dále se naskýtá
otázka-jak dlouho trvalo pyramidu postavit a kolik k tomu faraóni potřebovali
dělníků.(Dnes je již nezvratně prokázáno,pomocí vykopávek,že pyramidy nestavěli
otroci ale kvalifikovaní dělníci,specializovaní na jednotlivé druhy práce.Proto
filmové scény,filmů z minulého století,kdy otroci táhnou blok kamene pod
dapdajícím bičem řvoucího dozorce,jsou určitě nereálné a tuto možnost přeskočíme!)
To jsou vše otázky,na které se Záhady-světa,rozhodly najít odpovědi.V minulosti,
udělala egyptologie veliké nálezy a i v součastnosti slyšíme o mnohých zajímavých
nálezech.Také použití nových technologií přináší,ještě před nedávnem nemyslitelné
objevy.Proto je dnes rozlouknutí záhady egyptských pyramid,daleko reálnější než
dříve.Tak se pohodlně usaďte,jdeme nato!Záhady-světa.cz se pokusí poodhalit
tajemství pyramid a zprostředkují vám letité i nejnovější objevy o Chufuově
pyramidě a o tom,kdo ji s nejvjetší pravděpodobností nechal postavit a kdo ji
opravdu vystavěl.
KDO:
Byl to Ankaf na příkaz faraóna
Chufua(Hw.f-wj),egyptsky zněl Chnemchufui(On mě ochraňuje).Ankaf,byl nevlastní
bratr Chufua a byl zřejmě vedoucí prací na pyramidě.K tomuto tvrzení o Chufuovi
jako staviteli Velké pyramidy,jsou již dnes vodítka i důkazy.Pomineme li teorie
mimozemských stavitelů,kteří byli nuceni egypťanům pyramidy postavit.A dále
neznámé staro-pravěké vyspělé civilizace,kde nejsou dle zjištění Záhad-světa.cz
pro tuto teorii žádné věrohodné důkazy.
Za to pro Chufua jako stavitele Velké pyramidy jsou důkazy v posledních letech
nálézány.Dokazuje to nález takzvaného Mererova deníku(nebo též papyrus z
Wádí al-Jarf).Starověcí Egypťané nazvali pyramidu Achtej Chufu (Chufu na obzoru),
což dokládá právě Merer ve svém deníku. Ten byl nalezen francouzsko-egyptskou
expedicí v roce 2013 právě ve Wádí el-Jarf.
Název této pyramidy se na něm opakuje
více než 20x.Je tedy jasné, že je to stroj času, který nám může odpovědět na
některé doposud záhadné otázky.Obrázek vlevo:
Soška faraona Chufua;Egyptian Museum,
Káhira,Egypt IV.dynastie(mezi lety 2558 př.nl.-2532 př.nl.) FOTO: José-Manuel
Benito Álvarez
V pravo:Jeden z papyrů z Vádí El-Jarf
Anchhaf seskupil muže do skupin po 40-ti-mužích.Velitelem jedné takového skupiny
-fily,byl Merer.Každá z těchto skupin měl svou úlohu,jak na stavbě,tak při
dopravě kvádrů.Měli také své jméno,to bylo také na keramických nádobách,které
skupina používala.Ve Wádí al-Jarf bylo nalezeno mnoho střepů spotřební keramiky
a podařilo se doposud identifikovat 6.skupin a jejich jmen.Mererova skupina byla
nazvána Ma-werere-"Stoupenci lodi" a byla pojmenována po figuře hada,která byla
umístěna na přídi jejich lodi.Použití těchto malých pracovních skupin.Bysta
prince Ankaafa - Muzeum výtvarných umění, Boston:
označených jmény,
bylo výhodné.Dávalo to každé skupině identitu a též to vytvořilo konkurenci mezi-
jednotlivými skupinami.Každá skupina pracující v lomu,při těžbě bloků,
používala k označení své práce svou značku.To umožňilo přesnou evidenci a
kontrolu kvality práce,jednotlivých skupin.(Takové značky,byly nalezeny jak ve
Velké pyramidě,tak v jiných pyramidách.)Deník též uvádí,že lodě mezi lomem v
Tuře a Gízskou plošinou,spluli denně kolem 20. km.Pokud by každá loď převážela
kolem 20 až 30 kvádrů,jednalo by se o nečekaně rychlou dopravu.Merer též popisuje
,jak to bylo možné.Lom byl proti proudu Nilu a když převéželi bloky kamene,
využívali proud Nilu,který jim usnaďňoval ovládání lodi a přidával na rychlosti.
S vyloženou loďí potom pomoci větru přepluli snáz do lomu v Tuře.Když ale vítr
nefoukal,byli nuceni veslovat.A to jistě bylo těžké.Merer každý měsíc přepravil
takto kolem 200 bloků.
Původní důkazy o Chufouvi jako staviteli velké pyramidy,
nejsou opravdu moc neochvějné:Prvně se o tom zmiňuje Herodotos,který pyramidy
navštívil v roce 443.př.n.l.Říká,že mu bylo místními zděleno,že stavitebem byl
Faraon CHufu,(On mě ochraňuje).Dalším náznakem,jsou nápisy v záhušním chrámu
vedle Velké pyramidy s kartuší Chufu vládce Egypta.Dalším důkazem,který byl do
nedávna jedním z mála a zároveň často zpochybňovaným,je -značka jedné pracovní
skupiny,umístěná v jedné z odlehčovacích komor nad Královou komorou.Tento systém
komor byl až do objevení plukovníkem Vysem v roce 1837 neznámý a nepřístupný.
Plukovník Howard Vyse se zavřel na noc do Velké pyramidy a ráno hlásí ohromující
nález.Použitím dynamitu hledal dutiny s pokladem(pohřební výbavou).Našel komory
nad královskou pohřební komorou,bez pokladu o kterých do té doby nikdo netušil.
V jedné z komor,byla nalezena právě Chufuova kartuše a také nápis něco jako:"my
pracovní skupina přátelé faraona CHufua,stavitelé jeho hrobky pro jeho
znovuzrození".Nutno poznamenat,že mnoho lidí o pravosti často pochybovalo,také
přítomnost kartuší jiných faraónů v ostatních komorách,vzbuzovala pochybnosti.
Nálezem Mererova deníku,však nápis dává smysl.Před nálezem denníku,nikdo netušil
nic o struktuře skupin,stavějících pyramidu a o tom,že každá měla svůj název,jak
nám prozradil denník.Wádí al-Jarf byl nejstarším starověkým přístavem.Kromě
zachovných papyrů,nejen s Mererovým denníkem,kam poctivě Merer zapisoval dvakrát
denně,bylo archeologickým výzkumem právě zjištěno,že Wádí al-Jarf sloužil pro
přepravu měděné rudy potřebné pro výrobu mědi na nástroje k opracování kamene.Měď
je sice měkká ale Egypťané znali kalení mědi,což jim umožnilo opracovávat vápenéc.
Západ slunce nad pyramidami v Gíze.
A teď:Pozor vysvětlení:Opracovat poměrně měkký vápenéc kalenými měďenými
sekáči a pikami je jedna věc.Ale jak starověcí Egypťané opracovávali tvrdou žulu?
Na tuto otázku do nedávna bylo mnoho názorů.Od čarovné moci bohů,přes umění kámen
tavit až po technologie mimozemských návštěvníků.Jak to tedy dokázali?To bylo
dlouho záhadou,Až objev nedokončeného obelisku v dole v Asuánu,poodhalil jak to
Egypťané dělali.Obelisk byl znám již začátkem 20 století v r.1904,ale celý byl
odhalen až v roce 2006.Na tomto obelisku,který prý nechala zhotovit královna
Hatšepsut(1508–1458 př.nl),je pěkně vidět,jak Egypťané žulové bloky odďělovali
od skály:Používali k tomu dioritové koule a kameny,které jsou velmi tvrdé.
Diorit a gabro(tzv.gabrodiorit) jsou tvrdší a těžší než žula(granit).Diorit
je nejen tvrdý,ale také viskózní,což určuje jeho vysokou odolnost proti opotřebení.
I tak to musela být těžká a úmorná práce.Egypťané však znaly vlastnosti kamene a
"trochu"si pomáhali-Zahřáli vždy část žuly na vysokou teplotu a potom rychle kámen
zchladili studenou vodou.Teplotní změny kámen narušily a ten šel potom koulemi
lehčeji oddělit.
Hmotnost a pevnost zmíněných nerostů:
- -Vápenec:Objemová hmotnost[kg/m3] :2000-2800,Pevnost v tlaku [MPa]:80-180
- -Žula :Objemová hmotnost[kg/m3] :2400-2800,Pevnost v tlaku [MPa] 80-260
- -Diorit :Objemová hmotnost[kg/m3] :2600-3000,Pevnost v tlaku [MPa]:120-280
Převzato:Ze-Skripta"Zeman O.:Petrografie a regionální geologie Českého
masivu"
:Přehled vybraných vlastností hornin.Dostupné on-line
Nedokončený (Hatšepsutin) obelisk v lomu v Asuánu:Detail opracování obr.v
levo dole:

Postup při těžbě Hatšepsutina obelisku v Asuánu:1.)Horní terén je srovnán do
sklonu budoucího monolitu/Patrně s určitou rezervou pro pozdější přesné zarovnání
do roviny /. 2.)Vyznačení tvaru budoucího obelisku/Horní strana/ 3.)Vyhloubení
zářezů po obvodu obelisku,do spodní části/5-stěn/ 4.)Podkutání kamene pod spodní
stěnou,kde v ose je ponechán dostatečný prostor který udrží blok,ve stálé poloze.
5.)Provrtání podkladního materiálu jen na tolika místech(1/2),aby blok stále
stál ale mohlo zde být podstrčeno dostatek válců/z cedru z Libanonu/. 6.)
Odstranění a zarovnání zbytku materiálu tak aby se zbytek prostoru mohl vyplnit
zbtkem válců. 7.)Zarovnání prostoru a vytvoření pevné cesty od špičky obelisku
ve sklonu spodní strany obelisku./se schodem pro připravené sáně. 8.)Natlačení
bloku na sáně/pomoci pák a lanového zápřahu. 9.) Upevnění saní k obelisku pomocí
lan a úchytů/ta jsou vytesány na surovém obelisku/.Následoval pak přesun ke
kanálu/spojený s Nilem/ a naložení na loď.Loď pak při záplavách vyplula zatopeným
kanálem do Nilu a dále po něm až na místo určení.Starověké nápisy a reliéfy nás
informují o přepravě monumentálních obelisků z lomu na místa vztyčení.
Nejznámější vyobrazení je na stěnách zádušního chrámu královny Hatšepsut v Dér
el-Bahrí.Uvádí se tam,jak byl obelisk vytesán a dopravován.Část dolní kolonády
chrámu zobrazuje zhotovení obelisků v Asuánu a jejich přepravu po Nilu do Karnaku.
Lodě byly vyrobeny ze sykomorvého dřeva, které bylo sice obtížně zpracovatelné
ale voděodolné. Pro přepravu obelisků bylo použito celkem 30 lodí. Hieroglyfické
texty popisují překážky,které bylo nutno překonat při přepravě a vztyčení obelisku
v Karnackém chrámu(Vesetu),byl vytasán a vztyčen jen za 7 měsíců.
Zdroj:
Egypt,Del-el
Bahrí,Zádušní chrám.Dostupné On-line. 
Pohled na zářez "vykutaný" v žulové skále-Je dobře vidět,prohlubně,které
vznikly použitím dioritových koulí:
Diorit byl kromě "vysekání"bloků ze
skály,použit i ke konečnému zarovnání a vyhlazení bloků.Na rovinu byl použit
kámen s plochou,Na obrázku dole-uprostřed.
Ukázka nalezených Dioritových koulí
Často slyšíme názory,že lidé v té době neměly vědomosti a prostředky jak s
takovými kamennými bloky zacházet.Hlavně vypracovat ze skály a přepravit je na
místo stavby.Je to většinou tím,že dnes hodně lidí má teoretické znalosti ať už
ze školy nebo zprostředkované internetem ale praktické zkušenosti s materiálem a
nástroji,má už mnohem méně lidí.Dále je to tím,že v těchto oblastech,toho o
Egypťanech,víme málo.Potvrzením této skutečnosti je rozpracovaný obelisk v
Asuánu-o kterém jsme psali výše v pojednání o nedokončeném obelisku královny
Hatšepsut v lomu v Asuánu.Proto bychom neměli Egypťany podceňovat a myslet si,že
snad byli hloupější,nebo nešikovnější než my dnes,k tomu,aby mohli postavit
takový monument jako je Velká pyramida.My dnes máme techniku a technologie ale i
Egypťané měli ve své době,nápady a prostředky k manipulaci s těžkým břemenem.To
že někteří si nedovedou představit tuto manipulaci dnes,vede k tomu,že hledají
jiné vysvětlení pro existenci takových monumentů,jako mimozemské civilizace,
staropravěké vyspělé civilizace,jiné dimenze a další neobvyklá vysvětlení stavby
Chufuovy pyramidy.Ale tak jako v ostatních vědních odvětvích vývoj rychle
postupuje,tak i egyptologie za použití moderních technologií a nových nálezů
postupuje v před rychlými kroky.Dokazují to nejnovější objevy.
JAK
Tak že teď se nám pomalu skládají střípky informací,které osvětlují,
jak to Egypťané dokázali.Dokonce někteří lidé nevěří,že ani dnes s veškerou
technikou by nikdo nedokázal pyramidy postavit.Neznalost současních možností
technologií,jen podtrhuje neznalost možností ve starověku.Největší dohady,vždy
byly o způsobu transportu kamenných bloků.U vápencových bloků,již dnes z
hyeroglifických nápisů a praktických zkoušek víme jak to Egypťané dělali:
Na kamen připevnili dřevěné sáňky z akátového dřeva,které se tehdy hojně
nacházelo kolem Nilu.Pod tyto sáňky umístili podélně jakési koleje také ze dřeva.
Mezi těmito sáňkami a kolejemi umístili válečky z tvrdého dřeva-cedru,který
získávali z Libanonu se kterým v té době měli čilé obchodní styky.Takto zřejmě
přepravovali těžší bloky 20-40 tun.Lehčí základní bloky 1 až 3 tuny přepravovali
rovněž pomocí sáněk připevněných ke kvádru ale ten sunuli po písku,který vlhčili
vodou z Nilu.Takto mohlo pohybovat 1 až 3 tunovým kvádrem jen právě těch 40
dělníků pracovní skupiny,jako byla třeba Mererova.Nutno připomenout,že vápencové
1.až 3.tunové bloky,přesouvali z lomu nedaleko pyramidy.To,že Egypťané
vybudovali od tehdy 1.km.vzdáleného Nilu kanál s přístavem jsme již zmínili výše.
Po něm dopravovali žulu z Asuánu a obkladové bloky bílého vápence z Tury.Dále
ještě třeba říci,že 1. až 3.tunové bloky vápence,jsou použity jen v plášti stavby.
Uvnitř jsou jen na hrubo opracované kusy kamene vyplňené maltou a někde jen
pískem.Celkově je ve Velké pyramidě mnoho dutin a "volného"prostoru.To bylo
potvrzeno průzkumnýmy vrty v 80tých letech 20.století.Nový výzkum týmu vědců z
Japonska a Francie objevil v Cheopsově pyramidě dosud netušené prostory.Dvě
dutiny,z nichž větší měří na délku asi třicet metrů a nachází se nad "Velkou
galerií",odhalili badatelé během dvouletého skenování slavné egyptské památky,za
použití kosmických částic -miónů.Zda skryté prostory ukrývají cennosti z dob
faraonů,není jasné,neboť k nim zatím nebyl nalezen přístup.Mohlo by jít o
odlehčovací prostory,jako nad královskou komorou.Zdroj:
Idnes.cz/zprávy/
Zahraniční/Cheopsova-pyramida/Dostupné on-line
Takže tak to dělali Egypťané.
Pojďme si ale projít moderní techniku a ozřejmit,jaké možnosti bychom při stavbě
Velké pyramidy měli dnes my v 21.století:
Příklad dnešní technologie:

1.)Zdvih těžkých břemen:(Obrázek na hoře:)
LIEBHER LTM 11200-9.1
Nejsilnější teleskopický jeřáb na světě na devítinápravovém podvozku se zároveň
chlubí nejdelším výložníkem. Sestává z osmi částí a složený měří 18,3 metru.
Když se ale naplno roztáhne, naměříte mezi jeho konci metrů celou stovku! Stroj
na podvozku s osmi řiditelnými nápravami má největší nosnost 1200 tun, tehdy se
ale rameno může vyklonit o pouhých 2,5 m. Naviják pohání
240 kilowattový turbodieselový šestiválec, celý 96-tunový jeřáb pak osmiválec
o 500 kilowattech. Nejvyšší rychlost činí 75 km/h. Pro obě jednotky si liebher
veze 900 litrů nafty.

MANITOWOC 31000
Typ: Manitowoc 31000
Nosnost jeřábu: 2 300 t
Výrobce: Manitowoc Cranes, Manitowoc, Wisconsin, USA
Výložník: až 138 m
Nástavec výložníku: až 114 m
Motor podvozku: 2x Cummins QSX15, 447 kW
Pohon: 2x 447 kW
Max. rychlost: 0,6 km/h
Nosnost 2300 tun na hlavním výložníku
Nosnost 1400 tun na pevném nástavci
Nosnost 1000 tun na klopném nástavci
Patentovaná protiváha se systémem posouvání pro zvýšení klopného momentu dle
aktuálního zatíženíPřekvapivě nízké plošné zatížení od pásů podvozku (minimlní
bez zatížení 80psi, maximální s kritickým zatížením 202 psi)
„Pick&Carry“ – možnost převážení břemene na háku za pohybu jeřábu
Rychlospoje FACT® v celé konstrukci jeřábu
Výložník č. 90, příhradový, skládaný, s délkou až 110,0 m*
Výložník č. 90-91, příhradový, skládaný, s délkou až 148,0 m*
Klopný nástavec č.91, příhradový, skládaný, dlouhý až 114,0 m*
Pevný nástavec č.91, příhradový, skládaný, dlouhý až 42,0 m*
Maximální systémový dosah háku 205 m
Tah v jednom průřezu lana až 50 000 kg
Celková protiváha až 964 t*
Moderní klimatizovaná kabina jeřábníka s kompletním ovládáním pojezdu i jeřábu.
2x dieselový motor Cummins QSX15, 447 kW
CraneSTAR, online sledování stavu a polohy jeřábu
Velmi jednoduchý přístup ke všem místům vyžadujícím údržbu
Speciálně navržené moduly celého jeřábu pro jednoduché převážení pro použití
kdekoliv na světě.
Big Carl -Největší jeřáb na světě:
Velké stavby, budovy, památníky a sochy fascinují lidstvo od nepaměti. Už staří
Egypťané vytvářeli obrovské monumenty, náročné nejen na projektování ale i na
samotnou realizaci. K té ale potřebujete i to správné „nářadí“. Tedy stroje,
které budou svou konstrukcí a stabilitou schopné zabezpečit přepravu stavebních
materiálů pro tyhle obří stavby.Jedním z takových nejvíce známých je právě jeřáb.
Těch existuje velké množství od lodních, mostových či portálových, až po ty
stavební. Právě jejich výška a mohutnost je předurčuje k stavbě velkých budov.
Víte ale kde je ten největší na světě?

Dokáže uzvednout až 5 000 tun, což je zhruba 1 600 aut. Jeho rameno se umí
posunout až do vzdálenosti 100 metrů a jeho výška je 250 metrů. Samozřejmostí je
i otáčivá plocha kolem své osy ve 360 stupních.
Obrázek nahoře:SMPT/Self-propelled modular transporter/Modulární
transportér s vlastním pohonem. -Stránky o SMPT v cz.SMPT na Wikipedii
v AJ.:
2.)Přeprava těžkých břemen:(Obrázek nafoře a dole:)Popis výrobku:Modulární
přívěs představuje různé speciální přívěsy nebo návěsy, které se běžně používají
při přepravě objemných a těžkých nákladů, které nelze snadno rozebrat pro snadnou
přepravu.Modulární přívěsy se běžně používají v chemickém průmyslu,elektrárnách,
stavebnictví a v železářském a ocelářském průmyslu.Díky své vynikající boční
stabilitě je lze použít pro důlní provozy. Používají se také k přepravě výrobků,
které jsou příliš dlouhé.Tahače se používají k zajištění trakce pro modulární
přívěsy.Popis výrobku:Modulární přívěs představuje různé speciální přívěsy nebo
návěsy, které se běžně používají při přepravě objemných a těžkých nákladů, které
nelze snadno rozebrat pro snadnou přepravu.
TITANHydraulický plošinový
přívěs pro přepravu nadrozměrných a nadměrných nákladů, který je rozdělen na
sériový hydraulický celovozový přívěs, který lze sestavit do hmotnosti od 45 tun
do 2200 tun různých sérií.To jsou některé ze současných možností přepravy a
zdvihu.
3.)Současné metody těžby kamene:Na závěr,se ještě pojďme
poohlédnout po součesných metodách těžby kamene:Podle druhu kamene jsou dnes
kamenné bloky oddělovýny růzmými způsoby.Překvapivě málo jsou pooužívány
výbušniny(jen při těžbě velkých bloků,nebo štěrku.Pravidelné bloky nerostů jsou
odďělovány od podloží diamantovýmy pilami nebo dnes modernim způsobem pomocí pil
s diamantovým lanem.Jinde se používá metoda odstřelu jednotlivě navrtaných
kamenných bloků. Kusy skály se většinou navrtávají v horizontálním i vertikálním
směru a do otvorů jsou natloukány klíny.Méně náročnou a velice rozšířenou metodou
dělení kamenných bloků od masivu je vyplnění navrtaných otvorů tekutou látkou
podobnou sádře, která postupným vysycháním zvětšuje svůj objem. Po zhruba osmi
odinách se kamenný masiv tímto tlakem roztrhne a dojde k oddělení požadovaného
kamenného bloku.
Zdroj:Těžba přírodního kamene:Kamenprojekt
Proč:
Shrnutí předchozích zjištění a důkazů:
- 1.-Protože stavitalé ovládali dovednosti a technologie k tomu potřebné.
I když ještě nevíme vše,mnohé nálezy a zjištění to podporují.
- 2.-Protože stavitelé disponovali zdroji k tomu nutnýmy.
Stavba pyramidy,
byla celonárodním projektem,na kterém se podílel téměř každý egyptan,ve jménu
faraóna-boha.Egyptská kultůra a vědění bylo za Chufua na vzestupu.
- 3.-Protože se faraóni,touto stavbou chtěli předvést jak současným,tak
budoucím generacím a zajistit si volnou cestu do posmrtného života.
- 4.-Z náboženských důvodů,které byly v té době na prvním místě.
Faraon
byl pozemským zhmotněním boha na zemi a měl absolutní moc.
Egypt-Pyramidy - Zpět na horu :